سلول های بنیادی و درمان نابینایی


صفحه اصلی / اخبار

 به گزارش زیست فناوری بن یاخته رویش، اپیتلیوم رنگدانه شبکیه (RPE) ، لایه ای از سلول‌های رنگی در شبکیه چشم است که برای حفظ بینایی طبیعی ضروری است. نابینایی ناشی از اختلال عملکرد RPE ، مانند تخریب ماکولا ، بینایی حدود 200 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است. محققان انستیتوی زیست سلولی مولکولی سنگاپور در همکاری با دانشکده پزشکی Icahn نیویورک وکلینیک چشم Sulzbach آلمان، سلول‌های بنیادی شبکیه چشم اجساد بزرگسال که منبعی نامحدود برای دسترسی به سلول‌های بنیادی است را استخراج کرده، آن‌ها را به سلول‌های اپیتلیوم رنگدانه شبکیه تبدیل کرده و به چشم میمون ها پیوند زدند. نتایج نشان داد که سلول‌های اپیتلیوم رنگدانه شبکیه برای حداقل سه ماه بدون هیچ عارضه جانبی جدی در چشم میمون پیوند داده شده باقی مانده و باعث ایجاد زخم در شبکیه چشم نشدند. همچنین این سلول‌ها تا حدی عملکرد اپیتلیوم رنگدانه شبکیه میمون را بر عهده گرفته و قادر به پشتیبانی از عملکرد گیرنده نوری طبیعی نیز بودند.

نتایج این تحقیق امکان پذیری استفاده از سلول‌های اپیتلیوم رنگدانه شبکیه مشتق از سلول های بنیادی شبکیه بزرگسالان برای جایگزینی شبکیه معیوب به عنوان یک درمان احتمالی برای تخریب ماکولا را نشان می دهد. گزارش این مطالعه در 14 ژانویه 2021 در مجله Stem Cell Reports منتشر شده است.








نام
پست الکترونیکی   الزامی (منتشر نخواهد شد)
وب سایت   اختیاری

نظر شما
 
   

۱۴۰۰/۰۳/۲۳
۰ نظر
تعداد بازدید : ۱۱۵۲
سایت های مرتبط





نظرسنجی
با توجه به شرایط فعلی و شیوع ویروس Covid-19 آیا با برگزاری دوره های بیوتکنولوژی که قابلیت ارائه آنلاین دارند، به صورت غیر جضوری موافقید؟
  بله
  خیر
   

آمار بازدیدکنندگان
کاربران آنلاین : 1 نفر
بازدیدهای امروز : 199 نفر
بازدیدهای دیروز : 266 نفر
کل بازدید ها : 253834 نفر
Back to Top
لطفاً چند لحظه منتظر بمانید ...
© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به مرکز تحقیقات زیست فناوری بن یاخته رویش می باشد